Rašiau ta tema. Bet vėl keli nauji štrichai.
Prie Kalvarijų
turgaus riaumodavo naktimis liūtai. Afrika taip ateidavo pas mus, mažus vilniečius. Mėnesienos naktį staiga
pasigirsdavo galingas liūto riaumojimas. Ir mes jau pabudinti naktyje blizgančiomis akimis žinodavome be skelbimų: zooparkas atvažiavo. Apart liūto visada būdavo dar ir meška, kuri
šizofreniškai kinkuodavo siaurame narve – vagonėlyje už grotų ir ten buvo
negailestingai apmėtoma saldainiais
tarybinių žiūrovų. Už šokį. Narvai maži, kelioniniai, bet lapėms kokioms ar
beždžionėms visai tiko. Bet be liūto ir meškos didingo pasirodymo buvo
neįmanoma egzistuoti kilnojamam zooparkui, tad ir tuos vargšus administracija
būdavo priversta vežiotis ankštuose narvuose. Kitaip bilietų pardavimo planas blinkt ant šono ir фиг вам premija.
Dar mums
pasikultūrinti atveždavo atrakcioną “Mirties
statinė”. Jis kažkaip humaniškiau vadinosi, juk pas mus ne kapitalizmas. Gal
taip - lenktynės vertikalia siena? Bet idėja tokia: poaukštis medinis
cilindras, jo viršuje susirenka keliasdešimt apibilietuotų žiūrovų. Ir motociklininkas suka ratus kol
išcentrinės jėgos veikiamas geba važiuoti lygiagrečiai žemei. Reginys aniems
laikams efektingas, sujaudindavo net grubias Dzeržinkės chuliganų sielas.
Vienintelė
Romanovų imperatoriškosios šeimos palikuonė, kuri liko gyva Sovietų Sąjungoje
(tiksliau nepakartojamame Taškente) irgi važinėjo Maskvoje tokiame atrakcione.
Buvo matyt palikta gyva dėl juoko ir jai jau nebebuvo baisu niekas. Kartą
Vilniuje mačiau moterį ant motociklo šiame atrakcione, gal tai buvo ta
pati Romanovų namų kunigaikštytė...
Į teatrus buvo
sunku gauti bilietus. Tik lengvai į rusų dramos teatrą. Tai mano vienas klasiokas, vėliau vienas pirmųjų Vilniaus
milijonierių ir dar vėliau jau stabili mėnesienos ir kitų psichinių siaubų auka, eidavo tik į rusų teatrą, kuris buvo Jogailos gatvėje ten kur dabar biurų
kamšalynė. Išgerdavo stiklą vyno ir apžiūrinėdavo aktores sėdėdamas
pirmose eilėse. Rusdramyje buvo lengvi vaidinimai ir aktorės dažnai taip pat lengvai
apsirengdavo. Dar ir Šapranauskas rusdramyje
vaidino. Bet kas jį anuomet vargšą žinojo.....
Savaime
suprantama kultūrą skleidė kinoteatrai su švelniai šiugždančiu išgliaudytų
semkių kilimu po seanso. Žmonės rėkdavo tik kai filma nutrukdavo. Kino
mechanikai privalėjo keisti filmo rites kas dvidešimt minučių idant filmo rodymas
nenutrūktų ir tos 20 minučių buvo toks nesėkmingas laiko tarpas, kad kinomechanikai atitrūkdavo visokiais
negerais užsiėmimais nuo darbo ir tada žiūrovai rėkdavo:
-
Sapožniki,
davaj kino.
Ir šitas folkloras buvo labai
tikslus, nes sovietų laikais būtent batų gamybos meistrams sunkiausiai sekėsi pasiekti bent kažkokią užuominą į
kokybę.
O Žalgirio stadione rėkdavo
-
Teisėją į muilą.
Tai matyt buvo švelni aliuzija į fašistų muilo gamybos fabrikėlius iš
žmogienos. Būtent futbolo stadione ir galėdavai išgirsti geriausius miesto folkloro perlus, be jokių tautosakos
rinkimo ekspedicijų. Gaila neužsirašiau, pražuvo tas įvairiakalbis
Vilniaus stadionų folkloras, bet pamenu
kai jaunas tik sukiodavausi aplink ir išsišiepęs klausydavau raiškių tekstų....
Panašaus folkloro tik jau su dramatiniais intarpais išgirsdavau bendrabutyje priešais namus.
Naktimis pasigirsdavo ilgi serialai su ašaromis ir prakeiksmais,
dūžtančio stiklo garsais ir voronokų durų kaukšėjimais.
Ta gal tiek apie kultūrinę aplinką prie Dzeržinkės turgaus. Ta jaunų dienų kultūra įsidiegė į mane ir dabar matote patys - galingai
įtakoja mane iki šiol...
4 komentarai:
jo futbolo stadike buvo kazkaip maziau keiksmu negu dabar bet daugiau isimintinu riksmu. Atsimenu kai imuse Spartako vartininkui Zalgiris 11 metro pendeli, tai vienas sirgalius garsiai riktelejo Spartako vartininkui :
"Dasajev a kak krasivo ty derzal ". Tas isgirdo ir visa laika liko suglumes. To tik ir tereikejo sirgalimas Zalgirio.
geras surėkimas.
o begemoto geležnėj bačkoj su pritriestu vandeniu tipo nebuvo?
Gal ir buvo, bet mums - estetams -riaumojantis liūtas ar šokanti meška - labiau įsirėžė į pilkasias ląsteles.
Rašyti komentarą